(*1) Si vols saber més sobre els diferents models i tipus d’IA, pots consultar Els algorismes a examen: Per què IA en educació?, una guia que contextualitza què és la IA, fent èmfasi en els riscos i les oportunitats associats al seu ús en el camp educatiu.
(*2) Segons la definició aportada per Viquipèdia: “Google Trends, també anomenat Tendències de cerca de Google, és una eina de Google Labs que mostra els termes de cerca més populars del passat recent.
Les gràfiques de Google Trends representen amb quanta freqüència una cerca d’un terme particular en diverses regions del món i en diversos idiomes. L’eix horitzontal de la gràfica representa el temps (des d’algun moment del 2004) i l’eix vertical representa la freqüència amb què s’ha buscat el terme globalment. També permet a l’usuari comparar el volum de cerques entre dos o més termes“.
(*3) Vegeu per exemple: 11 formats de sortida potents que ChatGPT pot produir (amb exemples).
(*4) Segons la definició aportada per Viquipèdia: “Google acadèmic (en anglès, Google Scholar) és un motor de cerca de Google enfocat i especialitzat en la recerca de contingut i bibliografia cientificoacadèmica.
El lloc indexa editorials, biblioteques, repositoris, bases de dades bibliogràfiques, entre d’altres; i entre els seus resultats es poden trobar cites, enllaços a llibres, articles de revistes científiques, comunicacions i congressos, informes cientificotècnics, tesis, tesines i arxius dipositats en repositoris.”
(*5) “Què passa si el diable és el meu àngel de la guarda: ChatGPT com a estudi de cas de l’ús de chatbots a l’educació”, I què passaria si el dimoni és el meu àngel de la guarda: ChatGPT com a cas d’estudi d’utilització de xatbots a l’educació.
El treball és d’acceptable rigor empíric per haver estat completat a les albors d’utilització d’aquesta tecnologia (ChatGPT). Alguns podrien criticar justament la rapidesa amb què aquesta evidència ha estat produïda, per la qual cosa la i el lector sempre ha de considerar aquests resultats amb cautela.
(*6) “Futurs especulatius sobre ChatGPT i intel·ligència artificial generativa (IA): una reflexió col·lectiva des del paisatge educatiu”, Futurs especulatius sobre ChatGPT i la intel·ligència artificial Generativa (AI): Una reflexió col·lectiva sobre el panorama educatiu.
(*7) Episodi que comento i del que pots saber més a és dejuni al meu blog.
(*8) Sobre l’esgotament i salut mental derivats de l’ús massiu de la tecnologia durant l’època de la pandèmia, es poden consultarles següents fonts:
La memòria sobreEducació postpandèmia: salut mental i prevenció de la violència amb la comunitat educativa, publicada per la UNESCO derivats de les jornades que es van dur a terme el 9 de juny del 2021, on es va debatre en profunditat sobre el tema.