Article

IA a l’aula. Més enllà del chatGPT

ROGER CODINA / Professor

En Roger Codina és un docent de secundària a un institut públic. Fa mesos que experimenta el potencial de la IA per transformar la seva aula, impactant positivament els seus estudiants. En aquest article ens parla de com ho està fent, reflexiona de la motivació que el va empènyer a aventurar-se a fer-ho i comparteix les dificultats que va trobar en preparar el contingut, orfe d’on poder consultar directrius per poder-ho dur a terme. En aquesta línia, ens ofereix valuosos recursos, creats per ell mateix que, a més, li serveixen per debatre, experimentar i dur a terme pràctiques significatives amb els seus estudiants, entorn de l’ètica i l’aplicació de la IA a l’aula.

El curs passat vaig creure interessant introduir un nou tema a l’assignatura de Tecnologia per a l’alumnat de 4t; la intel·ligència artificial. Encara no havia començat l’allau d’eines d’IA generativa, com chatGPT o DALLE2, però la intel·ligència artificial i, concretament, la branca coneguda com a aprenentatge automàtic (“machine learning” en anglès) fa molts anys que ens envolta, tots hi interactuem en el nostre dia a dia (classificadors de correu brossa, predictors de text al telèfon, les recomanacions que ens fan les plataformes en línia, etc.).

Vaig començar a buscar recursos i eines, tant per formar-me com per portar el tema a l’aula. No va ser fàcil, encara és una temàtica poc implementada als centres educatius. Bàsicament, em vaig trobar amb dos tipus de recursos: els universitaris, d’un nivell molt tècnic que em van ajudar a formar-me, però no em servien per a l’alumnat; i els que jo anomeno “demostratius”, on a través d’una eina que incorpora IA pots crear diferents situacions i veure uns resultats, però generalment l’eina actua com una capsa màgica, i jo el que volia era que l’alumnat entengués  el perquè d’aquella màgia. El recurs més interessant i inspirador que vaig trobar va ser una formació de la Raspberry Pi Foundation.

Estic acostumat a elaborar-me els materials, un fet que requereix força dedicació, però per a mi té molts aspectes positius, com ara un aprenentatge profund de la temàtica durant el procés d’elaboració, organitzar/estructurar el tema al meu gust i adequar-lo al perfil de l’alumnat. Així doncs, vaig començar a elaborar materials per IA a l’aula intentant anar a l’arrel, intentant explicar la màgia i combinant la base teòrica amb la pràctica contextualitzada. La IA té una base matemàtica i de programació força feixuga, però crec que se n’ha de parlar, almenys a escala conceptual, que coneguin els diferents tipus d’aprenentatge, que es formin una idea dels diferents tipus d’algoritmes i com funcionen, que coneguin el flux de treball d’aquests projectes, etc. I tot això vinculat al gran tema transversal de la intel·ligència artificial: l’ètica.

Imatge del programari que fan servir els alumnes per detectar tipus d'animals, fent servir fotografies diferents, amb IA.

[…] però generalment l’eina actua com una capsa màgica, i jo el que volia era que l’alumnat entengués  el perquè d’aquella màgia.

Vaig portar el tema a l’aula, al tercer trimestre del curs passat, no em vaig atrevir a dur a terme activitats amb codi, encara que aquest any sí que ho farem, però vam entrenar models de diverses temàtiques (detector de mascaretes, classificador de malalties pulmonars, identificador de plantes) amb l’eina Teachable Machine, vam participar en la iniciativa de Common Voice donant i validant veus i, sobretot, vam debatre molt sobre els aspectes ètics i les implicacions d’aquesta tecnologia. Va ser un èxit, el tema més ben valorat per l’alumnat a les enquestes anònimes que passo a final de curs, altres temes com la robòtica i la programació solen tenir valoracions molt positives, però només d’una part de l’alumnat, la IA va agradar a tothom. 

Em vaig adonar de l’enorme potencial que té aquesta temàtica. Per una banda, genera molta curiositat i motivació a l’alumnat i, per l’altra, et permet treballar continguts de moltíssimes matèries, tant de l’àmbit STEAM com de filosofia o llengües. 

Animar el professorat a explorar i experimentar amb la intel·ligència artificial, no només a nivell “demostratiu”, no ens quedem amb la màgia, hem d’explicar el truc.

Així doncs, voldria aprofitar aquest altaveu per animar el professorat a explorar i experimentar amb la intel·ligència artificial, no només a nivell “demostratiu”, no ens quedem amb la màgia, hem d’explicar el truc. I aprofitem l’interès que desperta per treballar continguts transversalment. Tenim un problema amb la formació del professorat, l’oferta del Departament no està actualitzada i per estar al dia ens veiem obligats a pagar-nos cursos que no tenen un reconeixement per part del Departament (no ens computen a l’hora de calcular mèrits), una més de les falles del sistema. Esperem que algun dia ho solucionin. Jo intento posar-hi el meu granet de sorra compartint els materials en obert (araesdema.cat), espero que a algú li puguin servir i estalviar-li algunes hores de recerca, formació, prova i error.

Ens cal crear comunitat i enriquir-nos col·lectivament, per aquest motiu, si ho creus oportú, pots posar-te en contacte amb mi per correu electrònic o bé a través del meu perfil a Twitter.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';