Article

IA per superar les dificultats d’aprenentatge?

CRISTINA MURILLO / Services director GAIA Cluster

  • S’estima que entre un 5 i un 10% de la població presenta dificultats específiques d’aprenentatge.
  • La capacitat de personalització, adaptabilitat i explotació de dades de la IA poden millorar la detecció dels trastorns de l’aprenentatge (TA).

L’aprenentatge és un procés essencial per a tot ésser humà que pren una importància especial al llarg de la infància. Tot i això, per a alguns estudiants, aquest camí pot comportar reptes i obstacles addicionals a causa de les dificultats d’aprenentatge, que afecten la capacitat d’adquirir nous coneixements o dur a terme certes tasques. Gràcies a les possibilitats de personalització, adaptació i anàlisi de dades, la intel·ligència artificial (IA) està demostrant ser una eina potencialment efectiva per detectar i abordar les dificultats d’aprenentatge de manera primerenca i efectiva.

Apareix una profesora fent servir xat GPT en un ordinador.

Si voleu ampliar el coneixement sobre la IA en contextos educatius, a banda de continuar llegint aquest article, us aconsellem consultar i descarregar la guia Els algorismes a examen: Per què IA en educació?, en què aprofundim sobre els potencials beneficis, riscos i oportunitats que genera la implantació d’IA en processos educatius com l’avaluació.

Dificultats específiques d’aprenentatge

Els TA es defineixen com un conjunt d’alteracions que poden afectar la capacitat de lectura, escriptura o càlcul. Aquestes poden ser de vegades difícils de detectar, ja que no es relacionen directament amb la intel·ligència de l’individu, ni són degudes a una única causa. S’estima que entre un 5-10% de la població està afectada per dificultats d’aprenentatge, encara que no és fàcil definir quina és la totalitat de la població afectada, ja que només algunes d’aquestes TA, com la dislèxia, estan ben identificades.

Els mètodes tradicionals d’identificació de dificultats d’aprenentatge solen basar-se inicialment en les observacions del professorat, per tant, compten amb un alt component de subjectivitat. Aquestes dificultats d’aprenentatge també poden passar desapercebudes a causa de la manca d’eines dels docents i manca de processos objectius de detecció, portant que les dificultats d’aprenentatge d’alguns estudiants no siguin detectades i, en conseqüència, no rebin el suport necessari, causant un impacte negatiu en el progrés acadèmic.

S’estima que les dificultats d’aprenentatge són les responsables del 65% dels casos de fracàs escolar. La detecció primerenca d’aquestes dificultats és vital perquè permet a docents i famílies una intervenció i integració dels recursos de suport necessaris, facilitant que els estudiants assoleixin el màxim potencial a les aules i afavorint el seu benestar general.

Postergar l’actuació del professorat davant dels TA també és desaconsellable perquè l’eficàcia de la resposta educativa perd eficàcia a mesura que l’estudiant creix i les disparitats entre estudiants amb TA i la resta de companys d’aula augmenten.

La IA ofereix un enfocament basat en dades que resulta més ràpid, senzill i escalable que promet facilitar significativament la identificació primerenca que els mètodes tradicionals de detecció de les dificultats d’aprenentatge.

Com la IA pot ajudar en la detecció de TA

  • Anàlisi de dades: Les eines i plataformes d’aprenentatge impulsades per IA recopilen grans quantitats de dades de les interaccions amb els estudiants, com ara avaluacions i mètriques de rendiment derivades del monitoratge i el seguiment d’aquests. Els algoritmes d’aprenentatge automàtic analitzen aquestes dades per detectar patrons i identificar possibles dificultats d’aprenentatge. Aquests algoritmes poden detectar signes subtils que poden escapar a l’observació humana, cosa que pot derivar suposadament en identificacions més precises.
  • Processament del llenguatge natural (PLN): El PLN permet a les eines de la IA analitzar les respostes escrites i els patrons de comunicació dels alumnes. D’aquesta manera, podeu identificar dificultats d’aprenentatge relacionades amb el llenguatge, com la dislèxia o els trastorns del processament del llenguatge, analitzant patrons indicatius d’aquestes dificultats d’aprenentatge.
  • Aprenentatge adaptatiu: Les plataformes d’aprenentatge adaptatiu impulsades per IA avaluen el rendiment i el progrés dels estudiants de forma contínua. Mitjançant l’anàlisi d’aquestes dades, els algorismes d’IA poden identificar les àrees on un estudiant té dificultats, cosa que permet als educadors intervenir amb recursos i suport personalitzats.

L’eclosió de les plataformes i les eines impulsades per IA estan revolucionant l’àmbit educatiu i ajudaran a garantir una educació inclusiva i equitativa que atengui les necessitats individuals de tots els estudiants, independentment dels seus desafiaments d’aprenentatge específics i en què els docents exerceixin un paper essencial, aprofitant aquestes eines com a recursos complementaris a l’aula.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';