CRÒNICA

IA per la detecció de riscos educatius. Realitat o ficció?

El Laboratori d’Equitat Digital promou la reflexió sobre un dels principals reptes de l’educació en l’actualitat:  la presència de la IA com a part de l’experiència educativa.

Pot ajudar-nos la IA en la detecció precoç de riscos educatius, com l’abandonament escolar, o de necessitats educatives especials, com la dislèxia? Pot ser una eina per promoure una major inclusió, diversitat, equitat i justícia social? Pot ser una aliada per crear noves i millors oportunitats educatives? Més enllà dels beneficis evidents en termes d’optimització de recursos i d’eficiència operativa, realment podem utilitzar-la per dissenyar millors estratègies d’intervenció? Amb la introducció de la IA a les aules, apareixen tota mena d’interrogants.

L’Explorador Digital “’IA per a la detecció de riscos educatius. Realitat o ficció?”, que va organitzar el Laboratori d’Oportunitats Educatives per a l’Equitat Digital de la Fundació Bofill, es va proposar posar aquestes preguntes sobre la taula i explorar els diferents vessants d’una qüestió que no només sembla inevitable sinó immediata: la IA com a part de l’experiència educativa

No és futur, ja ho estem fent ara/ Alan Fusté 

La IA: Una possible aliada per a millorar les oportunitats educatives?

“Pot la IA ser una aliada en la detecció i la intervenció de noves i millors oportunitats educatives?”, aquesta és la pregunta que van anar desgranant i al voltant de la qual van reflexionar l’enginyer informàtic i CEO d’Adaptical, l’empresa creadora de Mathew, una eina pensada per ajudar a docents i alumnes amb IA, Alan Fusté, i el Jesús Cerquides, cap del departament de sistemes d’aprenentatge a l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA) del Consell Espanyol d’Investigacions Científiques (CSIC), en el diàleg exploratori moderat per l’educadora i assessora en transformació educativa, Coral Regí.

La IA ajudarà a reduir les tasques burocràtiques i oferirà el suport necessari perquè als professors puguin centrar-se més a acompanyar els seus alumnes? Quines són les possibilitats que obre la IA en l’àmbit educatiu? Pot servir per detectar riscos educatius i per personalitzar els recursos d’aprenentatge?

L’investigador de l’IIA del CSIC Jesús Cerquides va ser contundent: “No només pot ajudar a detectar els riscos i problemes, sinó també a minimitzar-los i superar-los”. Un exemple d’això, va explicar, és el sistema implementat a la Universitat Oberta de Catalunya per a la detecció precoç i eficient del risc d’abandonament i de fracàs escolar, amb l’objectiu de poder adreçar-lo a temps.

També va afirmar que la IA pot ajudar a abordar la manca de preparació docent. Un exemple d’això és Khanmigo, una eina impulsada per la IA per ajudar els professors a preparar les seves classes. “Aquestes eines ja estan en marxa, ja estan funcionant”, va dir l’expert, però també va advertir que “és veritat que no les pot utilitzar tothom”, ja que encara no estan disponibles arreu del món i la majoria són de pagament. Segons la seva visió, la IA també té un gran potencial per ajudar a detectar i actuar davant la sobrecàrrega dels professors, així com a atendre millor la diversitat a les aules.

“El punt de partida ha de ser aquest: En què ens pot ajudar la tecnologia?”, va explicar l’Alan Fusté i va dir: “El que busquem és ajudar els docents perquè puguin estar a l’aula ajudant els seus alumnes. Reduir el temps que dediquen a tasques burocràtiques, a la preparació de continguts i avaluació, perquè puguin dedicar-se a altres que tenen un impacte més directe en els seus estudiants”.

No només pot ajudar a detectar els riscos i problemes, sinó també a minimitzar-los i superar-los / Jesús Cerquides

Riscos de la detecció de riscos

La possibilitat de detectar de manera precoç aquells estudiants que presenten un major risc de no acabar una assignatura pot tenir els seus propis riscos, va indicar la Coral Regí. Què passa si aquests indicadors, que en principi podrien ser molt valuosos per poder identificar quins alumnes necessiten un seguiment més intensiu per tirar endavant, són, en canvi, utilitzats amb finalitats perverses com, per exemple, excloure alumnes en favor d’un major rendiment econòmic?

“Des del punt de vista més científic, com més dades tinguem, millor”, va opinar l’IIA del CSIC Jesús Cerquides i va afegir: “Si algú després fa servir aquestes dades per prendre decisions que van en contra de la comunitat educativa, llavors s’haurà d’actuar contra aquesta persona. No es pot culpar a la tecnologia per donar-nos aquesta informació”.

La IA, ¿a l’abast de tots?

Es pot considerar la intel·ligència artificial com una realitat accessible a tota la societat? O és, en canvi, una eina a l’abast de només uns pocs? On estaran els robots?… els podran fer servir als sectors socials menys privilegiats? Es pot considerar la implementació d’aquest tipus de sistemes, impulsats per IA, en tots els centres educatius de Catalunya?

“La nostra perspectiva és oferir preus molt econòmics, accessibles per a qualsevol centre educatiu. El que ens hem de plantejar és com realment podem fer bons recursos d’intel·ligència artificial però que puguin tenir aquesta base ètica”, va dir per la seva part el CEO d’Adaptical, Alan Fusté. Al seu torn, va explicar que la IA fins i tot pot servir per reduir costos, en optimitzar els recursos existents. 

Pel que fa a pensar en la possibilitat d’implementar sistemes basats en IA a nivell país, per al Jesús Cerquides “hauríem de ser molt curosos amb les dades i automatitzar els processos. No podrem aprendre fins que no prenguem notes”. A partir d’aquí -va assegurar-, “tindríem una base per poder construir el futur”. A més, en la seva opinió, “qualsevol solució que implementéssim en l’educació hauria de ser de codi obert i, en el cas de la IA, també de paràmetres oberts. Hauríem de conèixer quin és el software que està corrent i quins són els paràmetres que s’han après amb aquest software”.

Per saber-ne més:

  • Consulta en aquest enllaç la gravació del diàleg “Pot la IA ser una aliada en la detecció i la intervenció que generin noves oportunitats educatives?”
  • Visualitza aquí el reportatge fotogràfic corresponent al diàleg.

El que ens hem de plantejar és com realment podem fer bons recursos d’intel·ligència artificial però que puguin tenir aquesta base ètica / Alan Fusté

Els alumnes i professors que necessita el futur… o el present

Jesús Cerquides sosté que l’enfocament a adoptar amb les eines impulsades per IA és “conviure amb elles, no demonitzar-les”. Si els alumnes utilitzen ChatGPT, es tracta de veure com poder incorporar aquestes tecnologies, no prohibir-les. “Crec que ens dirigim cap a una societat en què hauríem de formar els alumnes en dues capacitats fonamentals, la d’explicar molt clarament el que volen i la de ser crítics amb les solucions que se’ls donen”, va assegurar i va afegir: “Això de seguir les instruccions ja ho faran les IA. Necessitem persones que puguin donar aquestes instruccions i que sàpiguen dir quan alguna cosa està malament o incompleta”.

Pel CEO d’Adaptical, Alan Fusté, el futur ja fa temps que va arribar. “Per a nosaltres, ja és una realitat. Ja hi ha 15.000 professors que han fet servir Matthew”, va dir. Com encaixen els docents en aquest context nou i canviant? Com serà el seu rol?

“Diferent, però no té per què ser pitjor”, va assegurar Fusté i va explicar: “El nostre punt de partida són les necessitats i les problemàtiques dels professors. La nostra eina Mathew està dissenyada per ajudar-los en les seves tasques del dia a dia. No es tracta que de què els substitueixi. És una eina per fer la seva feina de forma més fàcil i ràpida. Que els ajudi a fer millors materials i a personalitzar els seus continguts. La tecnologia els pot ajudar a acompanyar de manera molt més eficient i personalitzada els alumnes“.

De la paraula a l’acció: Com fer de la IA un suport a l’aula?

L’Exploratori va finalitzar amb un taller a càrrec de l’educadora Crisol Fàbrega, amb l’objectiu de descobrir com la intel·ligència artificial pot ser una aliada a l’aula. Mitjançant una activitat participativa, els participants van aprendre com es pot crear prompts de ChatGPT per elaborar propostes, activitats i avaluacions adaptades a les necessitats de l’alumnat, per augmentar l’eficiència i acompanyar als alumnes de manera personalitzada.

Els docents van poder veure el gran potencial que ofereix aquesta eina com a recurs aliat i un suport per fer les tasques burocràtiques i funcionals del dia a dia. Això sí: sempre sent utilitzada dins del marc del seu sentit crític com a docent. “Com a docent, coneixes als teus alumnes millor que ningú, saps què funcionarà amb ells i què no”, va explicar la dinamitzadora.

Per saber-ne més:

  • En aquest enllaç pots consultar els materials del taller: Com fer de la IA un suport a l’aula: l’expert en l’atenció a la diversitat? Visualitza aquí el reportatge fotogràfic corresponent a aquest taller.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';