Article

IA generativa en educació: transformant els processos d’aprenentatge?

CRISTINA MURILLO / Services director GAIA Cluster

La IA generativa s’ha consolidat com una eina que ha sacsejat el procés ensenyament-aprenentatge.

En els darrers anys, la intel·ligència artificial (IA) generativa s’ha consolidat com una eina revolucionària en múltiples aspectes de les nostres vides. Al sector educatiu, la IA generativa promet transformar el procés d’ensenyament-aprenentatge habilitant innovadors models d’ensenyament que fomentin un aprenentatge més eficaç i atractiu per a l’alumnat. El present article explorarà el potencial de la IA generativa a l’àmbit educatiu i els reptes que planteja la integració d’aquesta tecnologia a les aules.

Apareix una profesora fent servir xat GPT en un ordinador.

La IA generativa pot adaptar el contingut i les activitats educatives a les característiques de cada estudiant.

Què és la IA generativa?

La IA generativa és una branca de la IA que utilitza algorismes d’aprenentatge automàtic i xarxes neuronals per generar contingut original i únic a partir d’una entrada d’informació. Els continguts creats poden ser de múltiples tipus, des de textos i imatges fins a música i vídeos. Aquestes eines han demostrat la seva capacitat per crear contingut de vegades indistingible d’aquell creat per un ésser humà.

Si voleu ampliar el coneixement sobre la IA en contextos educatius, a banda de continuar llegint aquest article, us aconsellem consultar i descarregar la guia Els algorismes a examen: Per què IA en educació?, en què aprofundim sobre els potencials beneficis, riscos i oportunitats que genera la implantació d’IA en processos educatius com l’avaluació.

Personalització de l’experiència d’aprenentatge?

La IA generativa pot adaptar el contingut i les activitats educatives a les característiques de cada estudiant, enfocant-se en les necessitats i el ritme d’aprenentatge de cada individu i detectant les fortaleses i debilitats de cadascú.

Addicionalment, i gràcies a la recollida de dades de l’alumnat, és possible fer-ne un seguiment i monitoratge automàtics. D’aquesta manera el docent pot donar suport a les qüestions que generin més dificultats a cada estudiant, a més de generar activitats i exercicis de forma automàtica a partir dels continguts proposats.

Resposta en temps real?

Els xatbots i assistents virtuals estan disponibles les 24 hores del dia, els 7 dies a la setmana per donar resposta als dubtes i preguntes de l’alumnat, oferint ajuda immediata personalitzada i recomanacions específiques per millorar-ne el rendiment. Actualment, ja existeixen múltiples eines gratuïtes com de pagament que donen retroalimentació immediata o poden resoldre dubtes sobre un material educatiu oferint a l’alumnat un acompanyament virtual en qualsevol moment.

La IA generativa ja està sent utilitzada per a aquest propòsit, per exemple, a l’assignatura CS50 (Introducció a la Ciència Computacional) de la Universitat de Harvard, per trobar errors en el codi i aportar recomanacions als exercicis duts a terme pels estudiants.

Accessibilitat

El fet que algunes de les eines d’IA generativa estiguin dissenyades per interactuar amb l’usuari mitjançant llenguatge natural i siguin capaces de generar resultats originals i complets a partir de peticions senzilles ha permès democratitzar-ne l’ús; no cal comptar amb coneixements en la tecnologia, funcionament intern d’aquestes eines i/o llenguatges de programació per interactuar amb la IA.

D’altra banda, disposar d’un navegador i connexió a internet és suficient per poder accedir a algunes de les eines impulsades per IA generatives més esteses, que, a hores d’ara, disposen de versions gratuïtes de què es pot fer ús.

El docent pot donar suport a les qüestions que generin més dificultats a cada estudiant.

Reptes i qüestions a considerar

Encara que la IA generativa tingui el potencial d’aportar nombrosos beneficis a l’entorn escolar, com tota tecnologia rupturista, planteja també problemes i reptes a què cal fer front.

El primer radica en la necessitat d’establir marcs reguladors que guiïn la implementació d’aquestes eines a les aules per garantir la transparència, l’equitat i la responsabilitat en el seu ús. Per fer front a aquest repte, la UNESCO va elaborar la publicació“Intel·ligència artificial i educació: orientació per a responsables polítics” (IA i educació: Guia per als encarregats de formular polítiques), en el marc d’aplicació del“Consens de Berlín”, amb l’objectiu de millorar la formació dels encarregats de formular polítiques a l’àmbit educatiu i crear una visió unificada sobre les oportunitats i desafiaments a l’àmbit de la IA aplicada a l’entorn educatiu.

Un altre repte que cal afrontar és el de la protecció de les dades de l’alumnat; atès que la majoria de les eines impulsades per IA recopilen grans quantitats de dades dels usuaris, tant les institucions educatives com els desenvolupadors de les eines d’IA han de garantir la privadesa de les dades de l’alumnat implementant les mesures de seguretat necessàries.

Finalment, és important destacar que la informació obtinguda per IA generatives pot estar esbiaixada i/o contenir informació o referències incorrectes. Per això, és de vital importància que els docents comptin amb els coneixements necessaris per educar l’alumnat en la capacitat crítica i el funcionament bàsic de les IA-s generatives perquè l’alumnat sigui capaç de fer un ús adequat i segur d’aquestes eines tecnològiques.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';