El rol de l’administració: ¿Què podem esperar i què hauríem d’exigir?
En aquest context, què podem esperar o què hauríem d’exigir a l’administració? Què necessitem del Departament d’Educació? Quin hauria de ser el seu rol? Com pot acompanyar en aquest procés d’incorporació de la IA a les aules de la millor manera? Hauria d’oferir més control, investigació o acompanyament?
Carles Sierra diu que “com a ciutadans, hem d’exigir a l’administració que proporcioni als centres educatius els mitjans per poder introduir la IA en la pràctica docent”. Per a ell, han de ser els docents els que decideixin quines eines i amb quins propòsits s’han de fer servir a l’aula. Això requereix, “per una banda, uns plans de formació del professorat, d’una gestió adient de la recollida de dades a l’aula i de proporcionar recursos de programari als centres”.
Per l’expert Albert Sabater Coll, “aquesta formació i capacitació pot suposar una major exigència envers les solucions tecnològiques de manera que, el professorat que està dins de les aules (no els desenvolupadors de la tecnologia per se) són els que poden avaluar les capacitats, els riscos i les limitacions en tot moment i en molts contextos”.
En aquesta línia, afegeix: “evidentment, això també requereix una major aplicació del principi de transparència envers les dades que s’utilitzen, perquè hi hagi cada vegada més exigències de consentiment i privacitat així com de respecte als drets d’autor i a l’ús ètic de la informació”.
Segons Carles Sierra, “no només hem de proporcionar ordinadors als estudiants sinó que hem de dotar aquests ordinadors dels recursos de programari necessaris perquè la IA sigui un recurs útil a l’aula, de manera efectiva”. En aquest sentit, indica: “no deixaré d’insistir que el Departament ha de proporcionar eines amb accés gratuït a tots els centres educatius, ja que així podrem eliminar les potencials desigualtats que podrien aparèixer entre centres públics i privats”.
Per a Sierra, “el Departament també s’ha d’implicar en l’obtenció d’evidències científiques sobre els beneficis que comporta la intel·ligència artificial”. Segons afirma, “tot i que comença a haver-hi ja experiències en molts països que demostren que la IA realment pot millorar el rendiment acadèmic, la recollida de noves evidències és una tasca que ens interpel·la a tots i el Departament ha de ser l’organisme que la coordini”.
“La formació és essencial perquè el professor sàpiga què fer i com fer-ho. Si només és per tenir un certificat, tampoc estem preparant el professorat. Això ha d’estar planificat”, assegura la Dra. Neus Lorenzo Galés, i aclareix que la Societat Catalana de Pedagogia -institució de la qual és vicepresidenta- també es posa a disposició de les institucions per col·laborar i fer formació, acompanyament i recerca conjuntament, tant amb Departament com amb les escoles.
L’experta opina que “l’administració, en últim terme, el que diu és que, com que la nostra legislació permet que l’escola desenvolupi el seu projecte educatiu propi, cada escola veurà què vol fer. Però, si tu no poses uns requisits i uns serveis mínims pel que fa a equips, connectivitat, eines, formació, aplicacions. Si no hi ha una orientació en les tasques, és molt possible que el que tornem a tenir siguin escoles que n’aprenen, perquè ja tenen una base sòlida prèvia i altres que se’n surten malament o no se’n surten perquè els fal.ta tot aquest acompanyament”.
En aquest sentit, ella creu que “el que acabarem veient és una polarització d’escoles que fan moltíssim, i sortiran a la premsa, i altres que sembla que no fessin res, malgrat estar lluitant tant o més que els altres, però perquè necessiten un suport pedagògic que no els arriba”. Aquí -diu Lorenzo Galés- “potser hauríem de plantejar-nos el funcionament de tot el sistema educatiu”.