Article

ChatGPT: ignorar, permetre o integrar?

DR. MIQUEL ÀNGEL PRATS / Professor titular de Tecnologia educativa a la FPCEE Blanquerna (URL) / @maprats / miquelpf@blanquerna.url.edu

Fa uns mesos que vivim molt perplexos davant del fenomen de la intel·ligència artificial. I no és per menys, la veritat. El segle XXI se’ns ha presentat de cop. I altra vegada, el sector educatiu s’ha sentit complement desbordat i s’ha trobat plenament interpel·lat. I dic desbordat per una raó molt senzilla: no en teníem prou amb la pandèmia i els conseqüents Meets, Zooms i Teams, que ara ens hem vist abocats a una nova realitat que ens supera. Però sobretot, interpel·lat. Per què? Altra vegada la tecnologia ens posa, educativament parlant, en situació d’escac -que no pas d’escac i mat!-.

La IA no és una moda…

Una de les tecnologies més representatives de la Revolució 4.0 és la Intel·ligència artificial i el seu ràpid i constant desenvolupament. Des de fa ja un vuit o nous mesos, les continuades notícies en premsa o a les xarxes socials sobre l’impacte que està produint l’aparició d’aquest nou recurs d’IA de llenguatge generatiu, altrament anomenat ChatGPT està sent molt elevat. I no en va… si provem de tenir una conversa amb aquest xatbot ens quedarem gratament sorpresos -com veurem més endavant- de com és capaç d’interactuar, respondre i servir de forma eficaç -no sempre- allò que se li demana.

I això només ha fet que començar: ChatGPT-3 ha estat el primer. Però li segueixen Bard de Google i BingChat de Microsoft i lògicament ja tenim versió de pagament de ChatGPT-4 i en breu vindrà ja ChatGPT-5. Són moments veritablement apassionants i d’alta “tensió tecnològica” entre les grans empreses del sector. No hi ha setmana que no aparegui una nova eina que incorpori una solució de forma sorprenent. I a tots nosaltres ens fa dubtar de tot plegat. Per començar, si som capaços de seguir el ritme accelerat i comprendre cap a on va tot això. En definitiva, l’ecosistema tecnològic es troba desbocat en aquests moments. I, no siguem ingenus, la cursa pel control dels usuaris i les seves “dades” és cada cop més a prop i es fa cada cop més evident.

Aquesta vegada però, és diferent. Crec que ens trobem amb un canvi substantiu, tal i com ho va ser en el seu moment l’aparició d’Internet. I, en aquest sentit, tal i com deia abans, altra vegada les tecnologies ens fan de mirall i ens demanen -per no dir que ens exigeixen i ens obliguen- a redefinir i repensar quin tipus de rol docent hem de tenir a l’aula en presència d’elles. Com i de quina manera en trauré profit d’aquests nous aplicatius d’IA? Quan els hauré d’emprar i com? I per què? I per a què?

La IA generativa, per exemple, em qüestiona com a mestre què he de fer a l’aula i quins nous tipus d’encàrrecs d’aprenentatge he de fer al meu alumnat davant d’una tecnologia que és capaç d’entendre el llenguatge natural i donar respostes amb un grau de versemblança i certesa, en alguns casos, molt espectacular.

Solució? D’aquí el títol del present article: Ignorem? I, per tant, la prohibim a l’aula? Permetem lleugerament el seu ús a l’aula de forma esporàdica i puntual? O bé la integrem curricularment?

Ara bé, si li pregunto al mateix ChatGPT, fixeu-vos que em diu:

“Ignorar, permetre o integrar ChatGPT en entorns educatius són opcions amb els seus propis avantatges i desavantatges. Ignorar-lo podria ser una oportunitat perduda per a l’aprenentatge i la instrucció, mentre que permetre’l sense orientació podria ser arriscat. L’opció d’integrar-lo necessita un enfocament reflexiu que tingui en compte les necessitats pedagògiques i les consideracions ètiques. Com a tal, la millor estratègia podria ser una combinació flexible d’aquests enfocaments, adaptada a les necessitats específiques dels estudiants i del currículum”.

Després d’això, com us quedeu? Creieu que podem ignorar un fenomen com aquest a les nostres aules i en els nostres centres? No seria potser negligent? No és més assenyat potser pensar en un plantejament més reflexiu, formatiu i que aquesta tecnologia ens permeti una oportunitat de transformar, renovar i tenir una mirada diferent de les nostres pràctiques a l’aula?

 

Però… què és això del ChatGPT?

ChatGPT és un chatbot conversacional d’IA desenvolupat per OpenAI que utilitza un model de llenguatge per a entendre i generar text en diferents idiomes i temàtiques. A través del seu processament del llenguatge natural (NLP) i del seu aprenentatge automàtic, ChatGPT pot mantenir converses amb usuaris humans, respondre preguntes, oferir suggeriments, proporcionar informació i, en general, intentar ajudar els usuaris a satisfer les seves necessitats de comunicació i informació de manera eficient i efectiva. Atès que ChatGPT es basa en el model de llenguatge GPT (transformador de pre-entrenament generatiu) desenvolupat per OpenAI, també està dissenyat per adaptar-se als diferents estils de conversa i nivells de coneixement dels humans, i busca constantment millorar la seva capacitat de generar text coherent i significatiu.

Quan l’oportunitat d’aprenentatge és el diàleg amb una IA i com fer-li preguntes…

Una de les experiències més interessants al llarg d’aquests darrers mesos ha estat el fet d’adonar-me de la importància que arribar a tenir el fet de saber interactuar amb una IA.

L’experiència conversacional és extraordinària. Aquest fet no és menor. Gairebé m’atreviria a dir que el corol·lari principal seria: “fer frases curtes i molt precises d’allò què vols i com ho vols”.

És per això que deixo aquí un seguit de recomanacions, pistes i orientacions per tractar amb el ChatGPT o amb altres bots semblants i treure el màxim rendiment:

  1. Per utilitzar ChatGPT, només has de començar a escriure el que vulguis dir a la casella de text i el model de llenguatge processarà la teva entrada i generarà una resposta basada en el contingut que ha après durant el seu entrenament.
  2. Formula preguntes clares i específiques: si vols obtenir la millor resposta possible, intenta formular preguntes curtes, amb molta claredat i concreció. Això ajudarà ChatGPT a comprendre millor el teu objectiu i proporcionar una resposta més precisa.
  3. Sigues específic en les teves respostes: si ChatGPT et fa una pregunta, intenta ser tan concret com et sigui possible en la teva resposta. Això ajudarà a guiar la conversa cap a la direcció que tu desitgis i millorarà la precisió de les respostes que rebràs.
  4. Cal tenir paciència: el model de llenguatge pot trigar una mica a processar la teva entrada i generar una resposta. Cal saber esperar i no et preocupis si la resposta no arriba immediatament. El model està processant la teva entrada i intentant generar la millor resposta possible. Pensa en la quantitat d’usuaris simultanis que processa a la vegada. Si veus que en algun moment la teva resposta es queda incompleta, pots escriure “continua”.
  5. Cal provar diferents preguntes i paraules clau: si no estàs segur de quina és la millor manera de formular una pregunta, intenta diferents preguntes o paraules clau per a veure quines respostes obtens. Prova, barreja i torna a provar. Això t´ajudarà a trobar la millor manera de formular la teva pregunta i obtenir millors respostes. Recorda que ChatGPT també és capaç de donar-te la resposta en una taula!
  6. Recorda que ChatGPT és un model de llenguatge: tot i que ChatGPT és molt avançat en el seu processament del llenguatge natural, encara és un model de llenguatge molt incipient i pot tenir limitacions en el seu coneixement o capacitat per comprendre determinats temes. Tingues en compte això i no esperis que sigui infal·lible en tot moment. Sovint s’equivoca o s’inventa algunes informacions que no té emmagatzemades més enllà de 2021.
  7. Recorda que ChatGPT funciona per converses i chats. Cada nou chat és començar de nou. Per tant, ChatGPT s’inicia, es reseteja a cada nova conversa. Si aprofitem alguna conversa anterior, aprofitarà el context de les preguntes que haguem fet. El context de cada conversa modela la resposta.
  8. Per tant, els “prompts” o altrament dites preguntes que els formulem són molt importants: han de clares, curtes i molt concises. La forma en com entrem a la conversa i preparem el context és la clau per treure el màxim profit en aquest tipus d’eines:

Tema: Recomanacions de llibres.

Context: Estic buscant recomanacions de llibres per a llegir durant les vacances.

Focus: Vull llibres de ficció que siguin entretinguts però també tinguin profunditat.

Paraules clau: Recomanacions, llibres, ficció, entretinguts, profunditat.

Especificitat: Prefereixo llibres contemporanis, en anglès o en català, i m’agrada la ciència- ficció i el drama psicològic.

Prompt:Hola ChatGPT! Sisplau, em podries donar algunes recomanacions de llibres de ficció que siguin entretinguts per llegir durant les vacances però que també tinguin profunditat? Estic buscant llibres contemporanis, preferiblement en anglès o català, i m´agrada la ciència-ficció i el drama psicològic. Me’ls podries posar en una taula amb una petita descripció? Gràcies!

Per saber-ne més, us proposo consultar aquest document de referència on trobareu la forma i la manera més eficaç i pedagògica de poder interactuar amb ChatGPT.

I si voleu seguir aprofundint amb altres tasques, aquest document també us ajudarà a fer un bon ús del “prompting” a ChatGPT. 

Us deixo també algunes referències bàsiques per seguir explorant i aprenent.

I, per últim, us recomano visitar dues pàgines més. En primer lloc, la pàgina la biblioteca digital de la UNESCO on publiquen periòdicament informes sobre l’impacte de la IA a l’educació.

I, en segon lloc, la pàgina de l’ISTE on tenen un bon conjunt de recursos formatius sobre IA per educadors. 

En definitiva, crec que tenim una gran oportunitat al davant no exempta tampoc de riscos i perills. La IA ens obliga a pensar i fer de forma diferent. Puc, per exemple, fer servir la IA per estalviar-me feines burocràtiques i dedicar i invertir temps en l’atenció personal del meu alumnat? Podem pensar en activitats didàctiques a l’aula fent servir la IA, tot fent entrevistes a personatges històrics com filòsofs, pintors, escriptors, músics,…?

Així, en primer lloc, al professorat cal formar-lo i acompanyar-lo. Si finalment decidim emprar la IA a l’aula, caldrà mesurar quines implicacions existeixen a nivell d’equip docent i saber triar bé les aplicacions i regular el seu ús, està clar. Cal que el professorat primer s’apoderi i comprengui aquest nou fenomen. I, per damunt de tot, crec que tenim un veritable repte per poder treballar el pensament crític amb els nostres infants i adolescents. Que es puguin adonar també de les veritables limitacions de la IA i dels propis esbiaixos que generen. I que en el fons, poden ser bones eines que serveixen com a primer esborrany.

I potser ha arribat el moment a l’educació de potenciar molt més i treballar de valent allò que ens fa ser humans i més persones. Abordar una posició que sigui d’humanisme tecnològic, és a dir, integrar la tecnologia en la vida humana d’una manera que enalteixi, en comptes de minvar, les qualitats humanes fonamentals com l’empatia, la creativitat i la interconnexió social.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';