Article

Alfabetismes augmentats per a (sobre)viure a les plataformes

MARIANA FERRARELLI

Des del 2020 fins avui, i més encara amb el llançament massiu de sistemes basats en intel·ligència artificial generativa, es va accelerar l’ingrés de les persones al món digital. El que abans fèiem al club, el banc o l’escola, per exemple, des de fa temps està intervingut per una plataforma que permet als subjectes compartir i comentar sobre la seva quotidianitat, demanar menjar, pagar els comptes, ensenyar i aprendre.

Aquesta mediació no està exempta de tensions i clarobscurs que cal entendre per exercir una ciutadania responsable i atenta al context digital: fer-se preguntes per les condicions laborals dels que treballen per a diverses aplicacions de lliurament o transport, interrogar-se per les dades d’estudiants i docents en un entorn virtual d’aprenentatge, o indagar a les lògiques de perfilat algorítmic són maneres d’abordar la vida en plataformes que requereixen marcs crítics per demanar regulacions i fer complir drets bàsics. Ens referim a converses que emergeixen entre docents i estudiants, però també al si de famílies, equips de treball, i grups nucleats al voltant de l’activisme dins i fora de les xarxes.

En temps de tecnologies generatives, resulta clau no només comptar amb un dispositiu i connectivitat a les nostres pràctiques laborals, educatives i socials, sinó també i sobretot amb les habilitats i sabers necessaris per comprendre els riscos i oportunitats de la vida en plataformes. Proposem la categoria d’augment de l’alfabetització per donar compte de la varietat i densitat de competències que els i les ciutadanes han de desplegar en diverses situacions quotidianes, ocorrin o no en un entorn digital. Consisteixen en un complex d’habilitats i sensibilitats, o maneres d’abordar els vincles, com ara prendre riscos per aprendre alguna cosa nova, acceptar exposar-se davant de parells i/o col·legues, confiar en altres usuaris per assolir un objectiu i construir sabers i procediments col·laborativament , entre d’altres” (Ferrarelli, 2021, p. 400) que es desenvolupen en entorns formals, informals i no formals, i permeten als usuaris prendre decisions informades i abordar les seves pràctiques des d’un posicionament reflexiu.

Es ve un conjunt de professors atenent una formació escoltant una exposició magistral. La foto està presa des del llindar de la porta.

No es tracta quins equips o serveis compten els ciutadans per assumir un rol actiu a les seves comunitats, si no de com es trenquen les barreres socials, econòmiques i polítiques per assolir la veritable participació cívica, educativa, laboral i cultural.

Si bé el 2023 ningú no dubta a considerar l’accés a internet com un dret bàsic, el veritable empoderament de la ciutadania es potencia quan s’aborden les tecnologies -i les pràctiques a elles associades- de manera crítica i creativa (Gutiérrez Pérez i Prieto Castillo, 1999) en el mateix context local, cultural i social. Perquè això passi les persones de totes les edats necessiten desenvolupar habilitats de pensament crític, adaptabilitat, resiliència i coneixement sobre els ambients digitals que els permetin prendre decisions autònomament i exigir mesures a les autoritats i institucions quan això no és possible. En aquest marc s’evidencien múltiples bretxes que distancien els subjectes de l’ús actiu i efectiu de les tecnologies i que cal atendre per assegurar el compliment de drets a la societat global. L’alfabetització en sentit ampli, resulta clau en l’articulació de sabers i capacitats per apropiar-se de les formes culturals, tecnològiques i socials del nostre temps i exercir accions perquè individus i col·lectius puguin transformar la realitat per ajustar-la a les seves necessitats i demandes.

La vida en plataformes és complexa i requereix destreses que combinen vells i nous aprenentatges, i apropen les comunitats a objectius de bé comú que prioritzen les seves necessitats per sobre les respostes ‘enllaunades’ de les grans tecnològiques. En aquest sentit, Juliana Raffaghelli, referent en temes d’alfabetització en dades i educació superior, destaca el rol d’aquests sabers i habilitats en l’articulació efectiva de la justícia social:

Sobre la base del que ja sabem (la complexitat de les dades i les seves infraestructures), les alfabetitzacions necessàries per construir la justícia social (i de dades) es revelen com a fenòmens fortament contrahegemònics que cal contextualitzar, que han de ser específics i desenvolupats al llarg del temps amb els esforços de professors, estudiants i altres parts interessades. Vaig indicar, a més, que aquestes alfabetitzacions no es poden veure com a peces separades, sinó més aviat com un trencaclosques social intricat. (Raffaghelli, 2023, pàg. 209)

Els alfabetismes augmentats fan referència a un complex d’habilitats que no conformen un estoc fix d’aptituds desenvolupades en un marc temporal estable, més aviat inclouen aprenentatges i destreses que es reconfiguren a cada situació i que de manera fluida i adaptada es posen al servei de subjectes i col·lectius per resoldre problemes, aportar claus per a l’activisme a les xarxes, o promoure l’apoderament col·lectiu. En paraules de Morduchowicz, l’accés de cap manera és el punt d’arribada “sinó allò que la persona és capaç de fer a partir d’ell: de quina manera pot treure profit de les tecnologies per amplificar capacitats, per desenvolupar noves competències, o bé per generar caps oportunitats en benefici propi o en el de la comunitat”. (Morduchowicz, 2021, p. 43).

En un arc de conquestes que va més enllà de disposar de dispositius i connectivitat, ja no es tracta quins equips o serveis compten els ciutadans per assumir un rol actiu a les seves comunitats, si no de com es trenquen les barreres socials, econòmiques i polítiques per assolir la veritable participació cívica, educativa, laboral i cultural.

Lectures recomanades:

  1. Ferrarelli, M. (2023).Com abordar la intel·ligència artificial a l’aula? Document Núm. 17. Projecte Les preguntes educatives: què sabem d’educació? CIAESA.
  2. Ferrarelli, M. (2021).Alfabetismes augmentats: Produir, expressar-se i col·laborar en la cultura digital, aAustral Comunicació, 10(2), 395-411.
  3. Ferrer, B. (s/f).L’escola contra la bretxa digital (II): unes dades massa llamineres. Fundació Bofill.
  4. Fernández, J. L. (2021).Com és tenir una vida mediàtica?YouTube.
  5. Gendler, M. (2021).La governamentalitat algorísmica.Límits, problemàtiques i noves perspectives. Revista Telos.
  6. Gutiérrez Pérez, F. i Prieto Castell, D. (1999).La mediació pedagògica. Apunts per a una educació a distància alternativa. La Crugia.
  7. Morduchowicz, R. (2022).Programa de participació adolescent d’Unicef. YouTube.
  8. Morduchowicz, R. (2021).Adolescents, participació i ciutadania digital. FCE.
  9. ELL. (2016).Declaració sobre la promoció, protecció i gaudi dels drets humans a Internet.
  10. Projecte Educar amb sentit.Entrevista a Javiera Atenes. YouTube.
  11. Raffaghelli, J. (2023).Construir cultures de dades justes a la universitat. Desafiaments per al professorat. Octàedre.
  12. Scasserra, S., Ottaviano, J.M. i Etchemendy, S. (2022).La gestió algorítmica del treball. Reunions.
  13. UNESCO (2011).Alfabetització mediàtica i informacional: currículum per a professors.

Posts relacionats

Participa

    Accepto que es tractin les meves dades per atendre la sol·licitud d'informació*Accepto que es tractin les meves dades per rebre el butlletí (opcional)

    Missatge enviat correctament.
    Hem enviat una còpia al correu electrònic que ens has facilitat
    Et respondrem tant aviat com sigui possible
    ';